Deze 7 ontwerpers van heden en verleden zijn meesters in kleur

ACHTERGROND New York – Veel ontwerpers zijn echte meesters in kleur en de catwalk is dan ook één grote, regenboogkleurige parade. Trend-websites analyseren de internationale modeweken om te bepalen hoe het kleurenpalet, dat onze toekomstige winkel gewoontes dicteert, eruit zal zien. Zwart en wit raken nooit uit, maar het is te verwachten dat discussies ontstaan over welke kleuren het beste bij welke huidskleur passen. Tussen alle ontwerpers die kleur gebruiken, bevindt zich een handjevol creatievelingen die dit haast tot een kunst hebben verheven. Voor deze virtuozen geldt dat instinct boven analyse gaat. FashionUnited zet 7 ontwerpers op een rij die de titel meester in kleur met trots mogen dragen.

7. Valentino

Net zoals de Franse artiest Yves Klein synoniem stond voor een specifieke kleur blauw, zo werd ‘Valentino rood’ een begrip. De magische formule voor deze kleur bestaat uit 100 procent magenta, 100 procent geel en 10 procent zwart. De kleur, naar verluid geïnspireerd op vrouwen die de ontwerper observeerde tijdens een bezoekje aan de opera tijdens zijn jeugd, is al sinds 1959 een onmisbaar onderdeel van elke collectie. Van het moment dat het merk werd omarmd door de glamoureuze jet-set van Elizabeth Taylor tot Jackie Kennedy gedurende zijn weg naar de internationale modetop, tot zijn pensioen in 2008. In dat jaar werd de catwalk overgenomen door een groep ‘’Val’s Gals’’ – zoals zijn fans worden genoemd – die samen onderdeel vormden van een spetterende, scarlet finale. Gelukkig zijn de kleurenpaletten van opvolger Pierpaolo Piccioli minstens zo mooi. In zijn collecties is het erfgoed van Valentino bewaard gebleven, getuige de collecties die vrouwelijkheid, romantiek en vakmanschap centraal stellen.

6. Paul Poiret

Paul Poiret’s fascinatie voor culturen uit het verre Oosten en de kostuums uit het Russisch ballet, vormen de inspiratie voor zijn unieke gevoel voor kleur waarmee hij rond de eeuwwisseling faam verwierf. Modehistorici zullen Poiret herinneren als de ontwerper die vrouwen heeft bevrijd van hun korsetten en petticoats door het introduceren van de pantalon. In zijn succes speelde echter ook zijn kleurgebruik, gekenmerkt door het gebruik van exotische tinten, een belangrijke rol. Als voorvechter van Art Deco, wordt hij vaak nog herinnerd om de volgende uitspraak: “Ben ik een dwaas wanneer ik toegeef dat ik ervan droom kunst in mijn jurken te stoppen? Is het dwaas om te zeggen dat het maken van mode een kunst is?” Na een hiaat van 90 jaar werd het label dit jaar geherlanceerd onder de artistieke directie van couturier Yiqing Yin. Met de herfstcollectie ‘18 die opviel om de kleuren die deden denken aan de Sahara, bewees het label dat het haar glans zeker niet heeft verloren.

5. Schiaparelli

Na haar dood in 1973 roemde de New York Times de ontwerper als ‘’degene die mode haar kleur gaf’’. Even verrassend is dat Elsa Schiaparelli de modewereld betrad zonder enige kennis van naaien. Schiaparelli’s werk werd sterk beïnvloed door het surrealisme, met name Salvador Dalí en Jean Cocteau, evenals door haar mentor Paul Poiret. De ontwerpster ging op zoek naar vernieuwing in de periode tussen de twee wereldoorlogen. De hang naar rebellie en innovatie uitte zich bijvoorbeeld in de vorm van knopen tot het gebruik van trompe-l’oeil prints. Haar unieke fijngevoeligheid is wat haar onderscheidde van aartsrivaal Coco Chanel die haar minachting voor Schiaparelli uitte door naar haar te verwijzen als ‘’die Italiaanse artiest die kleding maakt’’. Marlene Dietrich, Greta Garbo en Katherine Hepburn waren echter wel van de ontwerpster en haar creaties gecharmeerd. De kleur shocking pink heeft haar naam te danken aan de kleur die werd gebruikt voor de letters van de verpakking van het parfum ‘’Shocking’’: een samenwerking tussen de ontwerpster en de surrealistische schilder Leonor Fini. Schiaparelli zelf omschreef de kleur nog het beste: ‘’helder, onmogelijk, schaamteloos, een kleur die leven geeft, net als al het licht, de vogels en de vissen in de wereld tezamen, een kleur van China en Peru maar niet van het Westen – een kleur die shockeert, puur en fel.

4. Christian Lacroix

Zijn voorkeur ging uit naar Mediterrane kleuren, gemixt met de weelderige kleuren uit het theater – rijkelijk gedecoreerd en voorzien van prints, een referentie naar zijn verleden als kostuumontwerper – en ook hij was bijzonder dol op shocking pink. Hij werd bekend om zijn eigen kijk op korsetten, crinolines en ‘’le pouf’’ – de bekende wijde rok uit de late jaren ‘80, maar ook op zijn gevoel voor kleur valt niets aan te merken. Ondanks dat wist zijn bedrijf in haar 30-jarig bestaan nooit winst te behalen. Lacroix’s recente werk laat een terugkeer zien naar zijn roots als ontwerper voor theater, ballet en muziekoptredens – maar dan wel voorzien van de fijnste Hallette tule en kant en Swarovski kristallen. Zijn visie is inmiddels ook te bewonderen in verschillende hotelinterieurs. Pas geleden vertelde Lacroix in een interview met Vogue dat ‘’mode een ongeluk was’’. Toch zullen velen zijn poëtische maar spectaculaire shows nog lang onthouden, al was het alleen al om het sprekende kleurenpalet.

3. Giorgio Armani

Het is verleidelijk om alleen ontwerpers te noemen wiens paletten zich in het felle en heldere deel van het kleurenspectrum bevinden, maar deze Italiaanse ontwerper – zelf immer gehuld in marineblauw – begreep al vroeg dat je niet hoeft te schreeuwen om gehoord te worden. Het leverde hem de titel ’’king of greige’’ op. In de jaren ‘80 daalde een golf van ingetogen kleuren over Wall Street, waarmee een revolutie begon. Verschillende tinten beige en grijs en alles daartussen werd mode: taupe, oester, zand, beton – aangevuld met kleuren als poederroze of warm oranje. Hierdoor werd Armana één van de meest succesvolle moderne ontwerpers. Momenteel is zijn invloed nog steeds merkbaar. De kleuren die de ontwerper gebruikt zijn altijd sterk verfijnd, ook wanneer hij kiest voor opvallende en rode loper-waardige kleuren. Of hij nu Michelle Pfeiffer of Lady Gaga kleedt: zijn visie blijft ongeëvenaard.

2. Yves Saint Laurent

Van zijn gewaagde colour-blocked geometrische ‘’Mondriaan collectie’’ (1965), de avondkleding geïnspireerd op Matisse (1980) tot de kraakwitte ‘’le smoking’’ gedragen door Bianca Jagger: Yves Saint Laurent wist als geen ander hoe hij kon verrassen en verleiden met kleur. Het was gepast dat de modellen tijdens zijn laatste catwalkshow alleen zwart droegen, omdat de show ten einde was gekomen. De bekende Jardin Majorelle die aan zijn Marokkaanse vakantiehuis grenst, is altijd een bron van inspiratie geweest. Gedurende zijn leven verzamelde hij samen met zijn partner Pierre Bergé kunst, waardoor hun huis vol stond met werk van Picasso, Brancusi, Cézanne en Andy Warhol – een detail dat ook op de catwalk niet onopgemerkt bleef. Voor Saint Laurent was een detail als een kleurrijk satijnen lint om de middel net zo onmisbaar als de handtekening die schilders standaard in de hoek van hun werk neerkrabbelen.

1. Dries Van Noten

Nummer één in deze lijst van kleur maestro’s is de ontwerper wiens lente ‘18 mannencollectie in de pers werd genoemd om de kleuren. Het lijstje leest als een overzicht van ingrediënten die benodigd zijn voor een uitgebreid feest of een magische betovering: ‘’flesh, roze, koffie, mosterd, poeder, hemelsblauw, petrol, zabaglione, mokka, mayonnaise, leisteen, perzik, marine, mint, duifgrijs, pruim… Ook op het vlak van damesmode gebruikt Van Noten een aantrekkelijk kleurenpalet waarmee hij verwondering oproept. In de documentaire ‘’Dries’’ uit 2017 zien we de ontwerper terwijl hij aan het relaxen is op zijn landgoed, samen met zijn Airedale terrier, terwijl hij bloemen plukt uit de tuin en op het moment dat hij artisanale stoffen door zijn handen laat gaan in zijn studio in Antwerpen – betoverende bloemen, paisleys, strepen en dierenprint, ofwel harmonieus ofwel sterk contrasterend. Waar mindere ontwerpers enkel chaos zouden creëren, vertoont het werk van Van Noten juist een glorieuze samenhang. Geen andere ontwerper begrijpt kleur zo goed als Van Noten. De manier waarop de ontwerper kleuren inzet, laten je zuchten en in verbazing vallen, waarmee hij hoe dan ook een ereplaats in deze lijst verdient.

Door gastredacteur Jackie Mallon, die les geeft aan de faculteit van diverse modeprogramma’s in New York en de schrijfster is van ‘Silk for the Feed Dogs’, een roman die zich afspeelt in de internationale mode-industrie.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited.com. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans.

Catwalk fotos: CatwalkPictures.com ;ontwerpen door Paul Poiret, 1908, geïllustreerd door Paul Iribe. Les robes de Paul Poiret, p. 17 Wikimedia Commons Public Domain; Shocking Pink Schiaparelli label van Is.Joules Wikimedia Commons

FashionUnited: Modevaknieuws, Trends en Modevacatures