Hongkong bouwt aan zijn modetoekomst met de derde editie van Centrestage

REPORTAGE

In de modewereld was de rol die Hongkong speelde voornamelijk beperkt tot de productie en bevoorrading van confectie. Naarmate productie echter naar het zuiden verschuift, hoopt de stad lokaal talent te stimuleren door modebeurzen zoals Centrestage, die van 5 tot en met 8 september plaatsvond, te steunen.

Op de beursvloer van de derde editie van Centrestage versterkten de fluorescerende buizen en zwart met gele strepen op de grond het futuristische thema. ‘Tomorrow Lab’ luidde het thema van de beurs, die door de Hong Kong Trade Development Council georganiseerd werd. Het evenement werd gehouden in een hal van het Convention and Exhibition Center en werd bezocht door 8.700 inkopers, waar zij 230 merken konden bezichtigen en ruim twintig modeshows konden bijwonen.

”We willen niet alleen lokale merken en producten promoten, maar willen het liefst dat Azië en de rest van de wereld naar Hongkong komen om nieuwe merken en ontwerp talenten te tonen,” zegt Lawrence Leung, voorzitter van het Hong Kong Trade Development Council (HKTDC) Garment Advisory Committee en algemeen directeur bij stoffenproducent Sun Hing Knitting Factory Ltd, in een interview tijdens de beurs.

De confectieproductie-industrie in Hongkong nam een grote vlucht toen investeerders uit Shanghai met een achtergrond in textiel, in Hongkong aankwamen na de Tweede Wereldoorlog, aldus Leung. De stad werd in de afgelopen tien jaar een mondiaal bevoorradingscentrum waar inkopers van internationale merken hun orders plaatsten, terwijl de productie van basis confectie zich verplaatste naar landen als Cambodja, Bangladesh en Myanmar. Alleen de meer geavanceerde productie bleef in Hongkong.

Het aantal kledingfabrikanten slonk van 1.081 in 2008 naar 603 in 2018, zo blijkt uit cijfers van de Census and Statistics Department van Hongkong. Ook de export van kleding daalde in de eerste helft van 2018 met 5 procent op jaarbasis. Om de lokale modebranche te steunen, zette de regering 500 miljoen Hongkong dollar (54,6 miljoen euro) opzij in zijn begroting van 2016-17 om lokale merken te promoten en Centrestage biedt deze opkomende ontwerpers een platform.

Aziatisch mode evenement

Centrestage wil zich ook profileren als internationaal mode evenement. De beurs, die voorheen ‘World Boutique, Hong Kong’ heette, werd van januari naar september opgeschoven om beter te passen binnen de mondiale beurskalender. Het doel van de beurs is niet om de bestaande beurzen te imiteren, maar om het bekendste mode evenement van Azië te worden, aldus Byron Lee, senior manager van exhibities bij de Hong Kong Trade Council. De merken die hun collecties op Centrestage tonen zijn geselecteerd door een panel van inkopers, moderedacteuren en andere branchegenoten, verklaart hij.

De merken waren verdeeld in drie zones, Metro, Iconic en Allure, waarbij het merendeel bestond uit avant-garde designerlabels of merken gericht op vakmanschap. Nonchalante stedelijke merken waren goed voor een vijfde van alle collecties. Koreaanse labels zoals Navy Studio, met stimulerende details en snitten tegen aantrekkelijke prijzen, werden afgewisseld door eigenzinnige Hongkong designermerken zoals Loom Loop en de ambachtelijk indigo-geverfde hoeden en sjaals van Yoshiharu Wada, die de technieken uit de Japanse Edo periode behoudt.

Klik door de slideshow om meer te ontdekken.

“Dit is eigenlijk onze eerste show buiten Europa,” zegt Nada Lahjomri, sales manager bij AFA Agency, die de Oostenrijkse, Duitse en Zwitserse ontwerpers in de DACH stand op de beurs vertegenwoordigt. Lahjomri liet weten het zeer te waarderen dat de organisatoren van Centrestage merken helpen inkopers te ontmoeten via een matchingdienst. Tot op heden heeft zij acht inkopers ontmoet en een bestelling binnengekregen.

Inkopers uit China

Het aantal inkopers steeg met 2,4 procent naar 8.700 ten opzichte van de vorige editie. Het aantal bezoekers uit Canada, Frankrijk, Duitsland, India, Korea, Rusland, Taiwan en de Verenigde Arabische Emiraten nam flink toe.

”Inkopers uit Hongkong vertegenwoordigen ongeveer 50 procent van het totaal aantal bezoekers van Centrestage. Daarom hebben we nogal hoge verwachtingen voor de lokale markt in Hongkong,” vertelt Lim Donghwan, teammanager bij de Koreaanse showroom Gyeonggi Fashion Creative Studio, via een tolk.

De tweede grootste groep inkopers komt uit China, waaronder ook warenhuizen en multibrand winkels van Shanghai tot Chengdu, aldus Lee. “Er zijn veel nieuwe ontwerpers uit China en Hongkong. We sturen een inkoper van herenmode of damesmode naar Centrestage om te zien wat er allemaal gebeurt in Hongkong en China,” zegt Michael Mok, algemeen directeur Merchandising voor Joyce. De luxe multibrand winkel uit Hongkong voert merken zoals JW Anderson en Marni en heeft ook twee winkels in China.

Lokaal ontwerptalent wordt gesteund

Lokale ontwerpers zoals Redemptive, House of V en Loom Loop straalden een bepaalde energie uit op de beursvloer en in shows die alleen te vinden zijn in de opkomende modewereld. Centrestage steunde de opkomende talenten ook middels een aantal competities: de Hong Kong Young Designer’s Award op de laatste dag, de Hong Kong Knitwear Designer’s Contest en de Redress Design Award, die beweert ’s werelds grootste duurzame modeontwerpcompetitie te zijn.

Klik door de slideshow om meer te zien.

Om zijn ambitie hét Aziatisch mode evenement te zijn te versterken, vroeg Centrestage drie designerlabels uit China, Japan en Hongkong om hun voorjaar/zomer 2019 collecties te presenteren tijdens het openingsgala van de beurs. Ms Min uit China putte inspiratie uit de jaren twintig in Shanghai en combineerde traditionele Chinese elementen met hedendaagse vormen. Facetasm uit Japan trotseerde de grenzen die aan geslacht en leeftijd worden opgelegd, terwijl het in Hongkong gevestigde Idism kleding creëerde die de zintuigen aansprak in een dynamische modewereld. Leggings en mouwen bevatten elementen van het oude Hongkong, zoals de neonlichten die langzamerhand uit de stad verdwijnen, en die Julio Ng van het ontwerpduo graag vastlegt met zijn fototoestel.

“Als je kijkt naar hoe klein Hongkong is en hoever we dusverre gekomen zijn, is het een verhaal die gehoord mag worden,” zegt Julio Ng over een van zijn lievelingsuitzichten over de stad vanaf Victoria Peak. Het is een adembenemend uitzicht; hiervandaan lijken de majestueuze wolkenkrabbers en haven van de stad inderdaad ineens erg klein.

FashionUnited was uitgenodigd door de organisatie om een bezoek te brengen aan Centrstage in Hong Kong. Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op FashionUnited.de. Vertaling en bewerking: Wendela van den Broek.

Foto’s: Centrestage & FashionUnited

Unfeatured news