Ontdek de backstage van de catwalk in nieuwe expo van het Modemuseum Hasselt

REPORTAGE Antwerpen – Een foto- en mode-expo die toont wat er in de backstage van een modeshow gebeurt, is tot 17 maart te bezoeken in het Hasseltse Modemuseum. Een kijk achter de schermen bij Dries Van Noten, Yohji Yamamoto, Dior… maar ook een terugblik naar hoe het er in de mode aan toe ging voor het digitale tijdperk.

De expo Backstage/Frontstage bestaat uit de analoge fotografie van Marleen Daniëls en bijhorende silhouetten in een setting die de sfeer oproept van de backstage. Zo werd het decor van de 50ste show van Dries Van Noten – een lange mooi gedekte tafel als catwalk – nagebouwd en loop je door de make-upkamer van de backstage. Daniëls mocht dertig jaar lang mee achter de schermen met modellen, stylisten, visagisten en ontwerpers – tot de komst van sociale media een wereld die niet toegankelijk was voor buitenstaanders. Aan de hand van dat werk verken je alle stadia van de backstage.

Tekst gaat verder onder de foto’s

Beeld: Marleen Daniëls

Beeld: de gedekte tafel als catwalk bij Dries van Noten

Mode werd een statement en ik had als jonge fotografe de kans om deel uit te maken van de opmars van de Belgische ontwerpers.

Marleen Daniëls

Tijdsdocument

Daniëls is één van de pioniers van de backstagefotografie. Aanvankelijk frontstage, vanaf 1990 backstage, omdat het fotograferen haar er creatiever leek. Wat overblijft van de shows zijn de silhouetten en de catwalkfoto’s, zij legt juist het vergankelijke proces van voor en na de modeshow vast wat haar werk een belangrijke documentaire waarde geeft. Zo is er zelfs een foto van het Soedanese model Alek Wek in een witte jurk van Yohji Yamamoto die Daniëls frontstage nooit had kunnen maken omdat het model het defilé nooit heeft mogen lopen. Of Stella McCartney in de armen van haar vader na haar eerste show. En er zijn beelden van de lente-zomercollectie 2006 van Galliano voor Dior. Er was weinig belangstelling voor omdat hij met onbekende modellen werkte. Ook daar legde Daniëls een jurk vast die nooit op de catwalk zelf raakte.

Beeld: Veronique Branquinho (links)en Dries van Noten (rechts)

De wonderjaren

De foto’s zijn nog maar een tiental jaren oud maar tonen toch al hoe de modewereld snel verandert: de industrie richt zich intussen vooral op digitale toepassingen en sociale media. Modeshows worden live gestreamd, influencers poseren in niet eerder gepresenteerde looks voor streetstyle-fotografen. Vandaag kan iedereen het leven en werk van modellen en ontwerpers online volgen. De tijdsgeest en visie op modebeleving in deze expo ligt intussen al lang achter ons. “Het waren de wonderjaren toen alles plots mogelijk werd en de modewereld op zijn kop stond: Dirk Van Saene maakte jurken van plastic, Martin Margiela’s modellen droegen poppenjurken en ingenieus geknipte outfits, Ann Demeulemeester zette stoere en tegelijk fragiele dames neer. Mode werd een statement en ik had als jonge fotografe de kans om deel uit te maken van de opmars van de Belgische ontwerpers. Ik fotografeerde shows voor Ann Demeulemeester, Dirk Bikkembergs en Dries Van Noten, later ook voor de jongere generatie, van onder meer Veronique Branquinho, Raf Simons en A.F. Vandevorst”, vertelt de fotografe zelf.

Expo Backstage/Frontstage, tot 17 maart 2019, Modemuseum Hasselt, Gasthuisstraat 11, 3500 Hasselt.

Foto’s: Katrien Huysentruyt voor FashionUnited

FashionUnited: Modevaknieuws, Trends en Modevacatures