Ontwerper Marlies Dekkers: “Te weinig vernieuwing in lingeriemarkt”

INTERVIEW Inmiddels is het alweer 25 jaar geleden sinds Marlies Dekkers haar eigen merk oprichtte. De wereld, en overigens ook het merk en haar ontwerper, heeft in de tussentijd niet stilgestaan. “Toen ik begon werd de string nog onder de toonbank verkocht,” lacht Dekkers. FashionUnited sprak haar over het modegehalte in de lingeriemarkt, de ontwikkelingen bij haar merk en de onlosmakelijke band van lingerie met het lichaam.

Het merk is inmiddels in 25 landen te koop, en wordt daar omarmt door het publiek en de retailers, vertelt de ontwerper. “Dat was vroeger nog wel eens anders,” aldus Dekkers. “Toen hing het nog achter in de winkel. Veel retailers zullen zich het moment nog wel herinneren dat ze de collectie voor het eerst in de etalage durfden te hangen.” Ook op het gebied van retailers is er in de voorbije jaren het een en ander veranderd. Zo komt de helft van de omzet nu uit online verkoop en de andere helft ‘nog steeds van stenen winkels’. Vier jaar geleden werd de focus verlegd naar online na de doorstart van het merk. “Het is een mooi percentage, die 50 procent online verkoopt. Het een kan niet meer zonder het ander. Veel klanten die in de winkel komen, hebben eerst al online georiënteerd.”

Twee elementen die volgens Dekkers ook niet zonder elkaar kunnen zijn haar ontwerpen en het lichaam van haar klant. Niet voor niets zet ze zich al jaren in om haar missie ‘dare to dream, dare to grow, dare to be’ te verspreiden. Hiermee wil ze vrouwen helpen om van zichzelf te houden. “Het is meer dan alleen de buitenkant als je lingerie draagt. Mijn ontwerp is maar 10 procent van wat iemand in de spiegel ziet. Als de drager de andere 90 procent niet leuk vindt, dan wordt mijn werk ook moeilijk.”

Marlies Dekkers met haar dochter

Marlies Dekkers: “Het geheim van een goede bh? De juiste maat dragen”

Van al die ontwerpen een favoriet kiezen is volgens Dekkers onmogelijk. “Dat is alsof je je favoriete kind moet kiezen.” De ontwerper wijst er vooral op dat haar eigen lichaam is veranderd en dat men zich moet realiseren dat door deze veranderingen niet elk ontwerp perfect past. “Toen ik jong was droeg ik graag de spider bh, nu is het de Gloria of de Femme Fatale.” Dekkers is vooral blij dat het is gelukt om voor elke fase, van jonge vrouwen tot zwangere vrouwen tot na de zwangerschap, iets te ontwikkelen dat bij deze fases past.

Het geheim van een goede bh? “De juiste omvangsmaat dragen,” antwoordt Dekkers. “Ongeveer 70 tot 80 procent van de vrouwen, draagt de verkeerde maat. Dan kan ik twee jaar werken aan het perfectioneren van een bh, maar dan doet het uiteindelijk niks.” Dekkers legt uit dat een bh niet goed meer ondersteunt en zijn functie doet als het item niet goed aansluit op het lichaam. “Dan kan een bh nog zo goed zijn, maar met de verkeerde maat zit het nog steeds niet mooi.”

Ontwerper Marlies Dekkers: “De lingeriemarkt is weer aan het slapen”

Hoewel al het een en ander is veranderd in de lingeriemarkt de afgelopen 25 jaar, zou Dekkers toch nog graag een verandering zien. “Toen ik begon 25 jaar geleden, vond ik dat de lingeriemarkt aan het slapen was. Eigenlijk vind ik dat nu weer.” Tijdens haar carrière werd de string uit een verdomhoekje gehaald, toen het kledingstuk praktisch nut kreeg naarmate de mode strakker werd. “Het is in de mode geweest, uit de mode geweest, maar het is nu wel helemaal geaccepteerd.” Maar het modieuze gehalte van de lingeriemarkt blijft steken, aldus Dekkers. “Er is een tijd geweest dat de lingerie heel goed weerspiegelde wat gebeurde in de wereld. Dat vind ik fashion. Maar nu worden millennials hetzelfde benaderd als hun oma’s. Er wordt te weinig geïnnoveerd.” Dekkers is van mening dat veel mensen niet doorhebben dat de vrouw is veranderd en dat er ontzettend veel speelt op dit moment. “De vierde feministische golf is begonnen door de #metoo-beweging. Er is gewoon nog te weinig vernieuwing.”

Beeld: Marlies Dekkers, hoofdbeeld: FW18 Femme Fatale

FashionUnited: Modevaknieuws, Trends en Modevacatures