Jonge ontwerpers Sharita Karsten, Tim Dekkers en Weiyu Hung showen op Dutch Sustainable Fashion Week

De kledingindustrie is de op één na meest vervuilende industrie van de wereld. Kledingstukken worden gemiddeld maar zeven tot tien keer gedragen terwijl er 8000 liter water aan te pas komt om een jeans te maken. Tijd voor verandering, vinden jonge ontwerpers Sharita Karsten, Tim Dekkers en Weiyu Hung. De drie showden hun duurzame collecties vrijdag tijdens de Future Fashion Show van de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) in De Hallen Studios in Amsterdam.

Karsten, Dekkers en Hung werden door DSFW uitgenodigd een collectie te maken, bestaande uit veertien looks. Waarin zij meedenken in oplossingen voor de fast fashion industrie. Boomschors omzetten naar textiel, oude kleding omvormen naar nieuwe ontwerpen en de betekenis van kleding weer onder de aandacht brengen, is volgens de ontwerpers een deel van de oplossing.

Tim Dekkers: ‘De mode-industrie moet meer transparant zijn over het productieproces’

Een blik op de collectie van 26-jarige ontwerper Tim Dekkers leert dat hij zich niet focust op commerciële mode. De modellen op de catwalk van de industriële hallen waren gehuld in sculptuurachtige jurken, broeken en jasjes. Gemaakt van 100 procent ongebleekt katoen, boomschors en onder andere Pepe Cone (plantenwortels). Al waren het vooral de sierlijke groene jurken gemaakt van varens (planten) die in het oog sprongen. Na afloop van de show laat een enthousiaste Dekkers backstage weten dat hij voornamelijk met natuurlijke producten heeft gewerkt. “Zo zou ik mijn collectie ook omschrijven”, vertelt hij aan FashionUnited. “Natuurlijk, grof, door het gebruik van verschillende grondstoffen en elegant door aansluitende silhouetten. Ik wil de schoonheid laten zien van wat de natuur op zijn ‘puurst’ te bieden heeft. We hoeven de natuur niet te vervormen en manipuleren om mooie producten te kunnen maken.” Zijn collectie zoekt naar eigen zeggen de grens op tussen mode en kunst.

Dekkers studeerde in 2018 af als modeontwerper aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht als Fashion Designer. ‘’Het is een grote eer dat ik mag showen tijdens de DSFW, mijn eerste show na mijn afstuderen.” Dekkers omschrijft het maken van een duurzame collectie als een uitdaging. Vijf maanden stak hij in het maken van de veertien looks. “Het is voor mij als ontwerper een uitdaging om te kijken in hoeverre je een duurzame collectie kunt maken. Ik heb alles zelf met de hand gemaakt en heb mij laten inspireren door de materialen. Deze heb ik overal vandaan gehaald, van bouwmarkten en tuincentra tot letterlijk de natuur ingaan.” Met zijn collectie wil Dekkers consumenten bewuster maken over het productieproces van kleding. “Er zou meer transparantie moeten komen bij het produceren van kleding, zodat mensen kunnen zien hoe iets wordt gemaakt. Je kunt aan de kleding niet zien welke grondstoffen zijn gebruikt en hoe het is geproduceerd.” Dekkers liet dit in zijn collectie zien door de materialen in hun ruwe vorm te tonen, zoals onbewerkt boomschors op een rok en Pepe Cone als kraag van een jurk.

De dromen voor de toekomst zijn helder voor de ontwerper, vertelt hij als FashionUnited hem vooraf telefonisch spreekt. “Mijn gelijknamige label wil ik graag uitbouwen in zowel mode, als kunst en design. Ik wil de vrijheid houden om mijn eigen weg te volgen, een (groot) modehuis hebben is op dit moment geen ambitie. Ik wil uniek en one-of-a-kind werk blijven maken. Werk dat niet in productie wordt genomen. Dat is nog een duurzaam aspect. Een uniek kledingstuk behoudt zijn waarde en wordt daardoor ook minder snel weggegooid.”

Sharita Karsten: ‘Van afval kun je iets moois maken’

Jurken gemaakt van oude overhemden, beschermpapier voor transport omgevormd tot een sierlijke ruches rok en een jas gemaakt van plastic. De collectie van Karsten beperkte zich niet tot één grondstof. De modellen gingen vrijdag dan ook de loper op in uiteenlopende creaties van een roze schuimjurk met gaten tot een plastic jurk, allen gecombineerd met een paar transparante waterschoenen. Ze liet zich inspireren door stammen die zich kleden in materialen die zij in hun directe leefomgeving vinden. “Mijn collectie is een moderne westerse variant daarop. Het toont hoe onze kledingkast eruit zou kunnen zien als wij onze kleding moesten maken met materialen uit onze directe omgeving”, vertelt de ontwerpster na afloop van de show.

Karsten kiest voor circulair gebruik van kleding als oplossing voor de problemen in de fast fashion industrie. “Ik werk in mijn collectie met restmateriaal en afval: plastic transparante zakjes, flessendopjes, afval schuim, oude t-shirts en elastiekjes. Materiaal wat normaal in een prullenbak belandt.”

De ontwerpster, vorig jaar afgestudeerd aan de opleiding Fashion Design aan Willem de Kooning Academie in Rotterdam, liet zich voor de collectie leiden door de materialen, vertelt ze. “Normaal werk ik heel gestructureerd en ontwerp ik de volledige collectie voordat ik het ga maken. Voor DSFW heb ik mij laten inspireren door de materialen en zijn de ontwerpen gaandeweg ontstaan.” Met haar collectie wil Karsten laten zien hoe makkelijk het is om van iets oud iets nieuws te maken. “Van afval kun je iets moois maken”. Net als Dekkers pleit ze voor een transparanter productieproces. “Dan snapt de consument ook wat het met de aarde doet om kleding te maken op de manier waarop het nu gebeurt en hoe we dat gezamenlijk kunnen veranderen.

Duurzaamheid is dan ook een aspect dat Karsten door wil trekken in haar werk, stelt ze een paar weken vooraf aan de show telefonisch aan FashionUnited. “Dit is de eerste professionele show na mijn afstuderen en ik hoop dat het balletje nu gaat rollen. Ik wil graag aan de slag bij een modehuis waar ik mij kan richten op duurzaamheid en innovatie. Momenteel ben ik ook een klein label aan het opzetten met een oud-studiegenoot, waar we gebruikte kleding omvormen tot nieuwe ontwerpen.”

Weiyu Hung: ‘Mijn collectie laat de balans tussen heden en verleden zien’

In 2014 werd hij, destijds werkende in een bruidsmodezaak, door China Fashion Week ontdekt. Daarna showde Weiyu Hung in China en Londen tijdens de Fashion Week, maar vrijdag voor het eerst in Nederland. De 26-jarige Taiwanese ontwerper benaderde de Future Fashion Show op een klassieke manier, met draagbare, elegante en zwierige jurken voorzien van delicate, handgemaakte borduursels. In de collectie verwerkt Hung veel nieuwe ideeën, verschillende culturen en ambachten. Van afvalmateriaal als gerecyclede plastic flessen en overgebleven koffiedik als grondstof voor verf- en printtechnieken tot ambachten uit Azië (Tapa) en lokale Nederlands technieken, zoals haken en breien.

“Ik wil de balans laten zien tussen het heden en het verleden. Fast Fashion verbreekt de connectie die mensen met een kledingstuk hebben, waardoor ze het sneller weggooien. Mijn inspiratiebron is een oud Chinees gebruik. Als een dorpeling een kind krijgt, sturen de dorpsgenoten een stukje stof naar de familie. Daar wordt dan een deken of jasje van gemaakt. Het resultaat is textiel met emotionele waarde. Dat principe wilde ik graag doortrekken naar de kledingindustrie van nu. Dat het verhaal achter de kleding weer belangrijk wordt, in plaats van het snel produceren. En dat door de emotionele waarde mensen kleding langer gebruiken”, vertelt Hung na afloop van de show aan FashionUnited.

In zijn collectie gebruikt hij textiel gemaakt van onder andere boomschors. “Mijn moeder in Taiwan heeft mij geïnspireerd om dit te verwerken in textiel, een eco-vriendelijke manier van het maken van stoffen.” Niet alleen in het materiaal wil Hung duurzaamheid laten zien, ook in de gebruikte technieken voor het maken van de kleding. “Duurzaamheid staat voor mij ook in het teken van tradities behouden. En dan met name op het gebied van handwerk. Mijn collectie is geheel met de hand gemaakt en heeft veel details zoals de borduursels op de jurken.” Hung vertelt een paar weken vooraf aan de show telefonisch aan FashionUnited dat hij, naast duurzaamheid, zich ook inzet voor maatschappelijke ontwikkeling. “Deze collectie is tot stand gekomen door een sociaal project, waar ik werk met onder andere oudere dames die de kleding maken. Het is mooi om een gemeenschap op te richten waar mensen hun talenten kunnen ontwikkelen en zich onderdeel voelen van een project.”

Over de toekomst zegt Hung, nu nog studerende aan ArtEz voor zijn MA Fashion Design: ‘’Wat ik nu doe, wil ik voortzetten. Handwerk staat voorop. Het zou mooi zijn als het straks de nieuwe maatstaf in de mode-industrie wordt, om kleding met de hand te maken. Ook het sociaal project hoop ik in mijn volgende collectie te continueren. Zodat ik niet alleen impact kan maken op het gebied van duurzaamheid, maar ook in de maatschappij.”

Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) vindt jaarlijks in oktober plaats. Een tiendaags evenement dat zich focust op duurzaamheid en innovatief design in de modewereld. Met onder andere modeshows, tentoonstellingen en lezingen. De zesde editie van de modeweek werd 3 oktober geopend door stylist en ontwerper Tommy Driessen, die zijn debuutcollectie showde in Grand Hotel Krasnapolsky Amsterdam. De DSFW duurt nog tot 13 oktober, met onder andere de opening van de ‘Mode op de Bon’ expositie in het Verzetsmuseum in Amsterdam op 10 oktober.

Foto’s: Future Fashion Show Dutch Sustainable Fashion Week van fotograaf Bibi Engelbertink

FashionUnited: Modevaknieuws, Trends en Modevacatures